Розробки уроків

Тема. Рівняння. Загальні відомості про рівняння
Мета: освітня: активізувати загальні відомості учнів про рівняння, корені рівняння, вміння розв’язувати нескладні рівняння на основі залежності між компонентами арифметичних дій; формувати навички розв’язувати задачі за допомогою складання рівнянь;
         розвиваюча: розвивати вміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку;
         виховна: виховувати працьовитість, спостережливість, кмітливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця-ключ, правила проведення інтерактивних вправ «Мікрофон» та «Незакінчені речення» (пам’ятка).
Епіграф уроку:
Предмет математики настільки серйозний,
Що не варто втрачати нагоди зробити його
трохи цікавішим.
Б. Паскаль
ХІД УРОКУ

І. Організація класу
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

1.       Історична довідка про рівняння
Починаючи з першого і по шостий клас ви вивчали математику. А тепер, коли ви стали семикласниками, вам видали аж два підручники замість одного – це «Алгебра» та «Геометрія». Сьогодні в нас урок алгебри. Що ж це за незнайоме слово? Ми починаємо вивчати алгебру з розділу «Рівняння». І це недаремно, тому що алгебра почалася і довго розвивалася саме як наука про рівняння. Навіть сама назва «алгебра» утворилася від слова «аль-джебр», яке відомий узбецький математик IX ст. Мухаммед Аль-Хорезмі використовував у своїй книзі про розв’язування рівнянь.
Перші рівняння люди вміли розв’язувати дуже давно. Єгипетські вчені майже 4 тис. років тому невідоме число в рівнянні називали «хау» (у перекладі – «купа») і позначали спеціальним знаком. У папірусі, що дійшов до нас, є така задача:
Купа і її сьома частина становлять 19.
Знайдіть купу.
Сьогодні ця задача виглядала б так: «Сума невідомого числа і його сьомої частини дорівнює 19. Знайдіть невідоме число». Щоб розв’язати цю задачу, необхідно скласти рівняння.

2.       Повідомлення теми і мети уроку
Відповідно до мети уроку кожний із вас повинен поставити власні цілі, над досягненням яких і буде працювати на сьогоднішньому уроці.
III.  Актуалізація опорних знань
Отже, ви зрозуміли, як важливо уміти розв’язувати рівняння. Давайте пригадаємо прості правила, які ви вивчили ще в молодших класах і за якими ми можемо знайти невідомий компонент рівняння.
Телепередача «Найрозумніший» з використанням технології «Мікрофон»
Діти, давайте уявимо. що ви берете участь в телепередачі «Самий розумний». Учитель ставить запитання до учнів. Учням запропоновано певний предмет (ручка, олівець), що виконуватиме роль мікрофона. Діти передають його один одному, по черзі беручи слово. Відповідає тільки той, у кого уявний мікрофон.
           Як знайти невідомий доданок?
           Як знайти невідоме зменшуване?
           Як знайти невідомий від’ємник?
           Як знайти невідомий множник?
           Як знайти невідоме ділене?
           Як знайти невідомий дільник?
           Знайдіть невідомий член рівняння
VI.  Вивчення нового матеріалу. Сприймання й усвідомлення загальних відомостей про рівняння
Пояснення вчителя. Ви всі любите розв’язувати кросворди. Рівняння можна теж уявити як кросворд, де в порожню клітинку потрібно поставити деяке число. Таке число називають змінною. Змінні найчастіше позначаються буквами х та у, але можна позначати змінну будь-якою буквою.
Рівняння – це рівність, що містить змінну
Якщо в рівнянні замість змінної х написати число і дістанемо правильну числову рівність, то кажуть, що це число задовольняє дане рівняння.
Число, яке задовольняє рівняння, називається коренем рівняння або розв’язком рівняння
Є рівняння, що можуть мати один, два, три і більше коренів або взагалі не мають коренів.
Розв’язати рівняння – означає знайти всі його корені або показати, що їх немає
Кожне рівняння має ліву і праву частини.
IV.  Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Репортаж по аналогії до телепередачі «Найрозумніший»
           Які з чисел 2,5; 5; 7,5 – є коренями рівнянням
           Складіть будь-яке рівняння, коренем якого є число – 15.
           Скільки коренів має рівняння  х=0?
           Чи має рівняння 0х=10 розв’язки? Чому?
           Покажіть ліву та праву частини рівняння 8х+16=4х-2 та назвіть його члени.
Навчальна гра «Відгадай задумане слово»
На дошці заздалегідь заготовлена таблиця-ключ, що дозволяє знайти букви задуманого слова. Букви відповідають числам, які є коренями даних рівнянь. Рівняння необхідно розв’язувати по порядку.

Таблиця-ключ
44
78
3,5
25
36
40
0,6
г
а
м
д
р
б
а
н
е
о
л

Задумане слово «алгебра».
Розв’язування задачі за допомогою складання рівнянь
На безлюдному острові Робінзон Крузо навчив рахувати свого папугу від 1 і до якогось числа. Якби це число подвоїти і до результату додати 30, то дістали б півсотні. До якого числа навчився рахувати папуга Робінзона Крузо?
Рівняння до задачі складається колективно, але розв’язують його учні самостійно.
VI.  Підсумок уроку
«Незакінчені речення»
Учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням висловитися щодо підсумку уроку, закінчуючи його. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ із запропонованої формули. Учні працюють з відкритими реченнями: «На сьогоднішньому уроці ми дізналися...», «На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було...» та «На початку уроку я поставив перед собою мету. Ось як я її досягнув...»
VII.       Домашнє завдання
1. Повторити правила знаходження невідомих компонентів арифметичних дій.
2.       При якому значенні змінної х значення виразів  і  рівні між собою?


3.       Опрацювати параграф 1, №23, 29 (Г.П.Бевз, В.Г.Бевз)

Немає коментарів:

Дописати коментар